گزارشی از افتتاح پروژه‌های عمرانی جدید در گفت‌وگو با دکتر فاطمی، معاون اداری مالی دانشگاه

حق با عابران پیاده است

هم‌زمان با شروع سال تحصیلی جدید، دانشگاه قیچی افتتاحش را تیز کرده و یکی بعد از دیگری قصد دارد پروژه‌های عمرانی‌اش را افتتاح کند تا اعضای آن بتوانند نفسی تازه کنند. از جمله این پروژه‌ها پارکینگ طبقاتی شمال دانشگاه است که به دست وزیر افتتاح شد و با آغاز به کار آن، قرار است دانشگاه برای عابران پیاده باشد و تردد اتومبیل در آن به حداقل برسد. به همین بهانه سراغ دکتر فاطمی، معاون اداری مالی دانشگاه رفتیم و از روند تکمیل و افتتاح این پروژه‌ها پرسیدیم. گزارش زیر براساس توضیحات دکتر فاطمی درباره پروژه‌های مختلف تنظیم شده است.

 

ساختمان چندمنظوره

ابتدای سال ۹۹ دو ساختمان جدید در دانشگاه افتتاح شد؛ ساختمان جدید دانشکده مهندسی مکانیک با زیربنای ۱۵ هزار متر مربع و ساختمان جدید آموزش با زیربنای بیش از ۱۰ هزار متر مربع. استادان و کارمندان دانشگاه در هر دو ساختمان مستقر شده و ساختمان‌های قبلی دانشکده مکانیک و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی نیز پس از تخلیه، آماده به‌سازی و نوسازی و استفاده سایر واحدهای دانشگاه خواهد شد.

ساختمان مهم دیگری که به زودی روبان افتتاح به خودش خواهد دید، ساختمان شهید ستاری‌ست که با زیربنایی در حدود ۲۰ هزار متر مربع یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های دانشگاه به شمار می‌رود. در طبقه هشتم این ساختمان، ستاد معاونت پژوهشی دانشگاه مستقر شده و طبقات ۵ تا ۸  نیز به مراکز نوآوری دانشگاه اختصاص می‌یابد. همچنین طبقه ۴ به مرکز نوآوری فضایی و طبقات ۱ تا ۳ به دانشکده مهندسی هوافضا تخصیص پیدا کرده که در حال انتقال به این ساختمان است. طبقات منفی یک و منفی دو برای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشکده مهندسی هوا فضا و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در نظر گرفته شده است. زیربنای هر طبقه این ساختمان بین ۱۷۰۰ تا ۲۲۰۰ متر مربع است.

 

ساختمان شهید ستاری

 

اتاق تمیز و آزمایشگاه ساخت

در کنار ساختمان شهید ستاری مجموعه اتاق‌های تمیز دانشگاه با گریدهای مختلف که برای برخی فناوری‌های پیشرفته مثل فناوری‌های حوزه سلامت و ابزار دقیق کاربرد دارد، به تازگی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. محوطه اتاق تمیز در گذشته به عنوان اتاق برق مورد استفاده بوده است. همچنین در محل سابق سوله انستیتو آب و انرژی در جنوب دانشکده مهندسی کامپیوتر، فاز سوم مجتمع خدمات فناوری ساخته شده و به زودی افتتاح می‌شود. فاز سوم مجتمع خدمات فناوری یک محوطه کارگاهی به سبک یک آزمایشگاه ساخت (Fab Lab) بوده و تعدادی دفتر نیز در آن تعبیه شده است. همچنین در فضای بین این ساختمان و دانشکده کامپیوتر معبری برای عبور و مرور بین شرق و غرب دانشکده کامپیوتر و این ساختمان در نظر گرفته شده تا اعضای دانشگاه مجبور به دور زدن این ساختمان‌ها نباشند.

 

مجموعه اتاق‌های تمیز

 

فاز سوم مجتمع خدمات فناوری

 

دانشگاه پارکینگ نیست

پارکینگ طبقاتی شمال دانشگاه با همکاری مهندس غلامرضا بهاری، حامی مالی و از فارغ التحصیلان مهندسی برق دانشگاه ساخته شده و بخشی از هزینه‌های ساخت آن قرار است از طریق درآمد پارکینگ و اجاره واحدهای تجاری آن در طول یک دوره سی ساله بهره‌برداری، به مهندس بهاری برگردد. البته براساس قرارداد BOT منعقدشده بین دانشگاه و بهره‌بردار، بخشی از درآمد پارکینگ در این سی سال به دانشگاه اختصاص خواهد یافت. پس از این مدت هم فضای پارکینگ و واحدهای تجاری آن بازسازی شده و در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد.

از آنجا که پروژه‌های پارکینگ، حتی در شلوغ‌ترین نقاط شهر نیز پروژه‌هایی اقتصادی به شمار نمی‌روند، در مقابل ۳۷۵۰۰ متر مربع فضای پارکینگ، حدود ۲۳۰۰ متر مربع فضای تجاری در ضلع شمالی دانشگاه تأسیس شده تا از طریق اجاره آنها، بخشی از هزینه ساخت به سرمایه‌گذار و بهره‌بردار برگردد. البته نسبت فضای تجاری به فضای پارکینگ در این پروژه نسبت به پارکینگ‌های دیگری که از شهرداری مجوز می‌گیرند، بسیار کمتر است. فضای ۲۳۰۰ متر مربع تجاری قرار است به چهار یا پنج واحد تجاری بزرگ تقسیم شود.

در این پارکینگ که ورود و خروج اتومبیل به آن کاملا مکانیزه بوده، شش دستگاه آسانسور در چهار نقطه مختلف تعبیه و تمامی ملاحظات لازم برای ایمنی، آتش‌نشانی و خروج دود در نظر گرفته شده است. طراحی داخلی پارکینگ نیز به نحوی‌ست که خودروها در آن به راحتی امکان گردش دارند.

 

نمایی از داخل پارکینگ

 

استفاده از پارکینگ برای عموم مردم و همراه با پرداخت هزینه خواهد بود. از سوی دیگر دانشگاه قصد دارد با راه‌اندازی پارکینگ، تردد خودروها در سطح دانشگاه را به حداقل ممکن برساند. در واقع با ابلاغ آیین‌نامه تردد اتومبیل و پارکینگ در دانشگاه، تردد همه اتومبیل‌های شخصی استادان، کارکنان و سایر مراجعان به جز موارد استثنا ممنوع خواهد بود. موارد استثنا نیز به شرح زیر است:

  • اتومبیل‌های متعلق به دانشگاه که از در نقلیه وارد شده و در پارکینگ مجاور در نقلیه مجاز به پارک خواهند بود.
  • اتومبیل مهمان‌های ویژه که صرفا با دعوت دفتر ریاست دانشگاه اجازه ورود به دانشگاه را دارند.
  • اتومبیل اعضای هیئت‌علمی، کارکنان و دانشجوهایی که مشکل جدی حرکتی دارند و با مجوز پزشک معتمد دانشگاه اجازه تردد خواهند داشت.
  • اتومبیل‌های محصولات فاسدشدنی و خدماتی ویژه شامل آمبولانس، خدمات عمومی و پست
  • اتومبیل‌های خدماتی عادی شامل اتومبیل‌های تحویل مواد به فروشگاه‌های سطح دانشگاه و خریدهای دانشگاه صرفا در ساعت ۶ تا ۷ صبح و ۱۸ تا ۲۱ روزهای عادی و در روزهای تعطیل با هماهنگی با حراست

در طراحی این آیین‌نامه، طرح تردد دانشگاه‌هایی مثل تهران و علم و صنعت که محدودیت تردد در سطح دانشگاه در آنها اجرا شده، بررسی شده است. با توجه به این آیین‌نامه، دانشگاه در حال مذاکراتی با بهره‌بردار پارکینگ است تا استادان و کارمندانی که پیش از این مجوز تردد و پارک خودرو در دانشگاه را داشته‌اند، بتوانند پارک خودرویشان را به پارکینگ انتقال دهند. همچنین بهره‌بردار ابراز تمایل کرده تخفیفی برای دانشجوهای دانشگاه نیز در نظر بگیرد. به این ترتیب دانشگاهی که در روزهای قبل از کرونا در بعضی روزها تا ۴۰۰ و خرده‌ای اتومبیل را در خود جای می‌داد، بعد از بهره‌برداری کامل از پارکینگ، تقریبا خالی از ماشین شده و دیگر صحنه‌هایی از ازدحام ماشین‌ها و آدم‌ها در ساعات شلوغی آن به چشم نخواهد خورد.

بهره‌برداری از پارکینگ به خالی شدن خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف دانشگاه از اتومبیل‌های پارک‌شده و سامان‌یابی تردد در اطراف دانشگاه نیز کمک کرده و به نوعی خدمتی به شهر از سوی دانشگاه خواهد بود. همچنین با افتتاح پارکینگ و محوطه‌سازی سطحی آن، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشکده مهندسی مکانیک، ساختمان آموزش، دانشکده مهندسی انرژی و پژوهشکده سیاست‌گذاری (ساختمانی که قبلا با نام ساختمان آخن یا ساختمان شماره ۲ دانشکده مهندسی مکانیک شناخته می‌شد) در شمال دانشگاه به یکدیگر متصل شده و پس از تکمیل پروژه دانشکده مهندسی و علم مواد در کنار هم قسمت شمالی پردیس اصلی دانشگاه را تشکیل خواهند داد که مساحتی در حدود ۴ هکتار دارد و به ۱۴ هکتاری که در جنوب خیابان قاسمی قرار دارد، اضافه خواهد شد. در ورودی محوطه سطحی پارکینگ نگهبانی دانشگاه نیز مستقر شده و بعدا که خیابان قاسمی به تملک دانشگاه درآید، نگهبانی در انرژی حذف شده و ورود به دانشگاه در قسمت شمالی از ورودی محوطه سطحی پارکینگ صورت خواهد گرفت.

راه‌اندازی پارکینگ مرحله به مرحله بوده و ابتدا برای چنده ماه به صورت آزمایشی شروع به کار می‌کند تا سیستم‌های مختلف آن امتحان‌شان را پس بدهند

 

دانشگاه پیاده‌محور

در توسعه فضاهایی که در پردیس اصلی دانشگاه انجام شده، بارگذاری جدیدی روی زمین‌های دانشگاه صورت نگرفته و ساختمان‌های قبلی تغییر کاربری داده و ساختمان‌های جدید در محل ساختمان‌های قبلی ساخته شده‌اند. همچنین هم‌زمان با خالی شدن دانشگاه از ماشین، برنامه زیباسازی و متناسب‌سازی فضای دانشگاه در جریان قرار می‌گیرد، چرا که در صورت نبود خودرو در دانشگاه نیازی به پارکینگ و سایه‌بان و موانع نصب‌شده در مسیر تردد اتومبیل‌ها و موانع نصب‌شده برای جداسازی فضای تردد اتومبیل و فضای تردد عابران پیاده نخواهد بود و این موانع و تجهیزات برداشته خواهند شد. همچنین در فضای جنوبی ساختمان شهید ستاری یک طرح محوطه‌سازی در حال برنامه‌ریزی است و احتمالا فضای سبز و زمین بازی در آنجا طراحی و اجرا می‌شود.

 

محوطه جنوبی ساختمان شهید ستاری که قبلا پارکینگ بود

 

آمفی‌تئاترهای جدید

دانشگاه به زودی صاحب دو آمفی‌تئاتر جدید هم می‌شود. سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و اقتصاد با ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر بیش از یک سال است که آماده بهره‌برداری شده، ولی شیوع کرونا و مجازی شدن برنامه‌های دانشگاه افتتاح آن را به تأخیر انداخته است. قرار بود در اسفند ۹۸ هم‌زمان با افتتاح آن، برنامه تقدیر از سه رئیس پیشین دانشگاه که بازنشسته شده بودند، یعنی دکتر سهراب‌پور، دکتر انواری و دکتر رنجبر در آنجا برگزار شود، ولی شیوع کرونا این برنامه را به زمان دیگری موکول کرده و متأسفانه در این مدت دکتر رنجبر نیز از بین ما رفت. آمفی‌تئاتر دانشکده مدیریت و اقتصاد با توجه به فضای وسیع خود و مجاورت به پارکینگ، امکان ارائه خدمت به برنامه‌های بیرون از دانشگاه را نیز خواهد داشت.

آمفی تئاتر دیگری نیز در کنار دانشکده‌های مهندسی کامپیوتر و مهندسی شیمی و نفت به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود که هزینه‌های آن از سوی یکی از خیرین و حامیان مالی دانشگاه تأمین شده و نمای شیشه‌ای آن در حال حاضر تکمیل شده است. این آمفی تئاتر ظرفیت ۳۰۰ نفر دارد و هم از نظر دسترسی در منطقه مناسبی از دانشگاه قرار گرفته و هم از نظر امکانات و طراحی یکی از بهترین آمفی‌تئاترهای دانشگاه است و به یک سن مدور نیز تجهیز شده است.

شاید بپسندید مطالب بیشتر از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.