گفت‌وگو با دکتر عوامی، مشاور معاون فرهنگی اجتماعی در امور دختران

مدرسه زندگی در دانشگاه

۲۰ بهمن پارسال بود که دکتر نورانی، مدیر فرهنگی وقت دانشگاه خبر داد دکتر عوامی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی انرژی در زمینه انرژی و محیط زیست که خود از فارغ‌التحصیلان شریف است، به سمت مشاور معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه در امور دختران منصوب شده است. یک سال از این انتصاب گذشته بود و خبری از این سمت نداشتیم ولی به بهانه میلاد حضرت زهراء(س) و روز زن تصمیم گرفتیم سراغ دکتر عوامی برویم و از یک سال گذشته و برنامه‌های آینده بپرسیم. گفت‌وگوی کوتاه روزنامه با دکتر عوامی را در ادامه بخوانید.

 

سمت مشاور معاون فرهنگی اجتماعی در امور دختران با چه هدفی تشکیل شد؟

از حدود یک سال پیش و با توجه به افزایش حضور دانشجوهای دختر در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه و نیازهایی که در این حوزه احساس می‌شد، ضرورت پرداختن بیشتر و عمیق‌تر و دقیق‌تر به مسئله بانوان در معاونت فرهنگی اجتماعی مطرح و بنا شد طرح‌ها و برنامه‌هایی متناسب با نیازهای بانوان شکل بگیرد. سمت مشاور معاون فرهنگی اجتماعی در امور دختران نیز با توجه به این موضوع از سال گذشته به مجموعه معاونت اضافه شده و کار خودش را آغاز کرده است.

 

حدود یک سال از انتصاب شما به این سمت می‌گذرد، تاکنون چه اقداماتی برای دختران دانشگاه از سمت شما انجام شده است؟

با توجه به حضور فعال دانشجوها و به‌ویژه دانشجوهای دختر در چند سال اخیر در موضوعات مربوط به بانوان در دانشگاه شریف، اولین کاری که در دستور کار قرار گرفت، شناسایی نیازهای این حوزه و شناخت فعالین بود. جلسات مختلفی با دانشجوها و فعالین حوزه بانوان و با هدف شناخت نیازهای دختران و بانوان در دانشگاه برگزار شد. با توجه به اهمیت نظر استادان در این حوزه، جلسات خوبی هم با استادان خانم دانشگاه درباره شناسایی نیازها و ضرورت‌های فرهنگی اجتماعی دانشجوهای دختر شکل گرفت. برایند این جلسات و هم‌فکری‌ها، نیازها و ضرورت‌های مختلفی بود که مهم‌ترینش به توانمندسازی دختران و چالش‌های پیش‌روی دختران و بانوان در محیط‌های آموزشی، شغلی و خانوادگی مربوط می‌شود. در واقع هم توانمندسازی دانشجوهای دختر و ارائه آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم به آنها اهمیت دارد و هم فراهم کردن بسترهایی برای رفع برخی چالش‌ها و موانع موجود در مسیر بانوان و دختران.

یکی از مهم‌ترین مسائل شناسایی‌شده از این جلسات، ارتباط بیشتر دانشجوها و استادان است. علی‌رغم مجازی شدن آموزش دانشگاه و کاهش قابل توجه ارتباطات، توانستیم جلساتی را با دانشجوها برقرار کنیم و امیدواریم در آینده این ارتباط مستمر افزایش پیدا کرده و باعث رشد دانشجوها شود.

 

ارتباط شما با دکتر ایرجی‌زاد، مشاور امور بانوان رئیس دانشگاه چه‌طور بوده است؟

از ترم گذشته دکتر ایرجی زاد و بنده ماهانه جلساتی را با دانشجوهای دختر فعال و علاقه‌مند داشتیم که در آن دانشجوها مسائل و دیدگاه‌های خودشان را بیان می­کنند. دانشجوها خودشان روی موضوعات مطرح‌شده کار می‌کنند و نتایج را در جلسات ارائه می‌دهند تا روی آنها بحث و بررسی شود. نتایج بحث و بررسی‌های این جلسات نیز به بخش‌های مرتبط در دانشگاه منتقل می‌شود تا برخی موانع برطرف گردد؛ مسائلی مثل حضور مشاوران در دانشگاه، اطلاع‌رسانی درباره برخی امکانات مخصوص دختران و دسترسی به آنها.

 

چه برنامه‌هایی برای آینده در دستور کار شما قرار دارد؟

برنامه‌های آینده را می‌توان در سه محور خلاصه کرد: توانمندسازی دختران و بانوان با مشارکت و فعالیت خود دانشجوها، ارتباط موثر و نزدیک‌تر اعضای خانواده دانشگاه، به‌خصوص ارتباط استاد و دانشجو و ایجاد یک شبکه پویا و مستمر برای هم‌افزایی بین دانشجوها و افراد متخصص این حوزه با هدف به‌اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و بیان دغدغه‌ها و یافتن راه‌حل‌ها و ایجاد احساس هم‌دلی و نزدیکی اعضای خانواده دانشگاه شریف. طرحی به نام «مدرسه زندگی» هم برای همه دانشجوهای پسر و دختر تدارک دیده شده و به زودی آغاز می‌شود.

 

درباره «مدرسه زندگی» توضیح می‌دهید؟

ابعاد فرهنگی اجتماعی مربوط به مسائل زندگی دانشجوها متفاوت از زندگی حرفه‌ای و تحصیلی آنهاست و این نیاز احساس می‌شود که در کنار آموزش‌های تخصصی علمی که دانشجوها می‌بینند، مهارت‌های دیگری هم به آنها ارائه شود؛ مسائلی مثل مدیریت فردی، معنای زندگی، مدیریت در خانواده و مدیریت در جامعه که دانشجوها با مجهز شدن به این مهارت‌ها می‌توانند زندگی‌شان را به صورت موثرتری مدیریت کنند و بازدهی و عملکرد خودشان را هم بهبود ببخشند. آگاهی و مهارت‌افزایی در زمینه مدیریت در زندگی فردی، معنا بخشی به زندگی، مدیریت در خانواده و مدیریت در جامعه در «مدرسه زندگی» دنبال می‌شود. پرداختن به این محورها کمک می‌کند که زندگی ما به تعادل و توازن برسد و بتوانیم در کنار فعالیت‌های تخصصی و حرفه‌ای به شیوه مطلوبی زندگی خود را هم پیش ببریم و علاوه بر اثربخشی فعالیت‌هایمان در حوزه تخصصی، اثربخشی فعالیت‌ها در جامعه و رشد شخصی خودمان را هم مدنظر داشته باشیم.

پرداختن به این چهار محور از نیازهای فرهنگی اجتماعی شناسایی‌شده در محیط دانشگاه در این مدت بوده و برای دنبال کردن موثر و منسجم آن طرح «مدرسه زندگی» پیشنهاد شد. برای زمان برگزاری آن هم اوایل و اواخر هر ترم که دانشجوها فراغت بیشتری دارند، در نظر گرفته شده است. موضوع‌ها و سرفصل‌های زیادی ذیل این ۴ محور مطرح شده که قرار است در دوره‌های کوتاه‌مدت «مدرسه زندگی» به آنها پرداخته می‌شود. شکل برگزاری دور‌ه‌ها نیز در حال حاضر به صورت مجازی‌ست و در قالب گفت‌وگو با افراد متخصص و درس‌گفتار.

اوایل ترم آینده این برنامه شروع شده و دانشجوهای علاقه‌مند می‌توانند در اوقات فراغت خود در آنها شرکت کنند. ساعات پایانی روز و روزهای آخر هفته فعلا برای برگزاری این دوره‌ها پیش‌بینی شده است.

شاید بپسندید مطالب بیشتر از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.