روایتی از رفتار عجیب یکی از استادهای دانشکده عمران برای برگزاری امتحان مجازی

استاد حواس‌پرت

استاد در اولین جلسه ترم که حضوری بود اعلام کردند یک سری تمرین ۴ نمره‌ای خواهیم داشت و یک کوییز به عنوان امتحان و نمره درس از همین‌ها خواهد بود، یعنی یک کوییز ۱۶ نمره‌ای اما آخر ترم در حالی که دانشجوهای درس ۳ سری تمرین تحویل داده بودند، استاد اصرار داشت امتحان شفاهی برگزار کند، به طوری که با هر دانشجو به طور خصوصی چند دقیقه سوال و جواب انجام شود.

در آخرین جلسه کلاس استاد پرسید امتحان چه تاریخی است. یکی از دانشجوها پاسخ داد: ۴ تیر. سه روز قبل از امتحان یکی از دانشجوها در گروه درس که خود استاد هم در آن حضور داشت، از استاد درس خواست که اعلام کند هر دانشجو چه زمانی برای امتحان آنلاین شود. استاد پاسخی به سوال دانشجو در گروه درس نداد و دانشجوها منتظر ماندند تا نهایتا در روز ۴ تیر و دو ساعت قبل از زمان اعلام‌شده برای امتحان در سامانه آموزش دانشگاه، استاد در گروه درس آنلاین شد و پرسید تاریخ امتحان چه روزی است؟ یکی از دانشجوها در لحظه جواب می‌دهد که امروز است و از تاریخ امتحان در سامانه آموزش عکس می‌فرستد ولی نظر استاد این است که تاریخ امتحان ۱۰ تیر بوده و تاریخ ۴ تیر طبق برنامه قدیمی‌ست. این در حالی‌ست که تاریخ امتحان، قبل از تغییر تاریخ همه امتحانات ۱۰ تیر بود و بعد از آن به ۴ تیر منتقل شد.

با وجود فشردگی‌ها و حجم بالای دروس که همه دانشجوها در این ترم با آن درگیر بودند، دانشجوهای کلاس با هماهنگی استاد تاریخ دیگری برای امتحان در برنامه خود قرار دادند. این تاریخ جدید یکشنبه ۲۹ تیر بود.

دانشجوها یک بار دیگر برای امتحان آماده شده و در ساعت مقرر به سامانه درس که قرار بود امتحان در آنجا برگزار شود، رفتند و بعد از حدود ۳ ساعت صبر کردن و چک کردن دائمی سامانه، این بار نیز استاد آنلاین نمی‌شود. یکی از دانشجوها به استاد ایمیل می‌زند و بعد از مدتی استاد جواب می‌دهد که گمان می‌کرده ۲۹ تیر سه‌شنبه است و می‌گوید به بقیه دانشجوها بگویید امتحان سه‌شنبه برگزار می‌شود.

دانشجوها ابتدا در گروه اعلام می‌کنند که نمی‌توانند روز دیگری دوباره برای امتحان این درس آماده شوند. بعد از این‌که استاد به این پیام‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد، روز بعد به استاد ایمیل جمعی می‌زنند و دوباره درخواست می‌کنند که با توجه به شرایط و تأخیرات پیش‌آمده دیگر امتحانی برگزار نشود.

استاد روز دوشنبه در گروه واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید که در طول ترم انعطاف‌پذیر بوده و اکنون نیز انعطاف پذیر است و هر تاریخی که دانشجوها بگویند امتحان را برگزار می‌کند.

دانشجوها همان روز دوباره می‌گویند که مانند بسیاری از درس‌های دیگر از تمرین‌ها نمره داده شود، چون دیگر نمی‌توانند برای تاریخ دیگری آماده شوند. استاد پاسخ می‌دهد که بارم امتحان را ۴ نمره در نظر می‌گیرد و تمرین‌ها ۱۶ نمره. همچنان دانشجوها برای حذف امتحان تلاش می‌کنند تا این‌که استاد می‌گوید “حال که همه آنلاین هستید و گفتگو می‌کنید، امتحان را همین الان برگزار می‌کنیم.” سپس نام یکی از دانشجوها را می‌آورد تا برای امتحان به سامانه درس (وی‌کلاس) برود.

دو دانشجو در سامانه آنلاین می‌شوند تا به صورت صوتی با استاد صحبت کنند تا بلکه امتحان لغو شود. دو دانشجوی دیگر منتظر نتیجه بحث هستند و دو دانشجو هم اصلا آنلاین نبودند و از هیچ کدام از قضایای آن روز خبر نداشتند و اگر امتحان با این تصمیمِ لحظه‌ای برگزار می‌شد، مطلع نمی‌شدند.

نهایتا استاد از آن دو دانشجو امتحان می‌گیرد و دو دانشجو‌ی دیگر هم آنلاین شده و از آن‌ها نیز امتحان می‌گیرد، در حالی که امتحان نفر آخر ۱۰ دقیقه بامداد به پایان می‌رسد. دو دانشجو‌ی دیگر هنوز خبر نداشتند که در آن روز، امتحان شروع شده و به پایان هم رسیده. در کل ۶ نفر دانشجوی این کلاس بودند.

از گفت‌وگوهای بعدی دانشجوها با هم مشخص می‌شود که امتحانِ سه نفر از آن‌ها حدودا ۱۰ دقیقه بوده و امتحان یکی از آن‌ها حدود ۴۰ دقیقه و در این زمان سوالاتی مربوط به دروس پیچیده دیگری که کاملا خارج از مطالب این درس بوده نیز پرسیده شده؛ سوالاتی مربوط به دروس پیشرفته یک رشته‌ی دیگر.

البته بار تکالیف این درس در طول ترم به نسبت بقیه درس‌ها کمتر بود و نهایتا دانشجویان نمرات راضی‌کننده‌ای گرفتند.

شاید بپسندید مطالب بیشتر از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.