گفت‌وگو با دکتر فاطمی درباره پروژه پارکینگ طبقاتی دانشگاه

پشت درهای شریف

آنهایی که سن‌شان در شریف به اوایل دهه نود قد می‌دهد، یادشان می‌آید که آن زمان‌ها از در انرژی می‌شد مستقیم به سمت شمال رفت و به دانشکده مدیریت و اقتصاد رسید ولی بعد از آن با شروع پروژه ساخت پارکینگ طبقاتی دانشگاه بچه‌ها هم مجبور شدند مسیرشان را کمی کج کنند و یک دور اضافه را به جان بخرند. پروژه پارکینگ طبقاتی این روزها دوباره روی ریل افتاده و با سرعت خوبی دارد پیش می‌رود. به همین بهانه سراغ دکتر فاطمی، معاون اداری مالی دانشگاه رفتیم تا کمی بیشتر در جریان این پروژه قرار بگیریم.

 

برای شروع تاریخچه‌ای از ماجرای احداث پارکینگ در قسمت شمالی دانشگاه می‌گویید؟ چه شد که پروژه پارکینگ متوقف شد و چه شد که دوباره به راه افتاد؟

شروع ماجرا برمی‌گردد به تفاهم‌نامه‌ای که اواخر سال ۹۰ بین دانشگاه و شهرداری منطقه دو بسته شد. طبق مفاد این تفاهم‌نامه محل فعلی پارکینگ به مدت سی سال از طرف دانشگاه به شهرداری اجاره داده می‌شود و شهرداری هم یک پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۵۰۰ خودرو می‌سازد و مبلغی هم طی این مدت به عنوان اجاره به دانشگاه پرداخت می‌کند. متأسفانه آنچه به صورت شفاهی مورد توافق شهرداری منطقه دو و دانشگاه قرار گرفت با آنچه روی کاغذ امضا شد، متفاوت بود و در متن توافق حرفی از ساخت پارکینگ نیامده است. پیمانکار شهرداری همان موقع آمد و گودبرداری را شروع کرد و پنج شش ماهی هم مشغول کار بود و حتی بعد از گودبرداری ۱۲ متری نیلینگ هم انجام داد ولی شهرداری در سال‌های بعد بودجه‌ای برای پارکینگ در نظر نگرفت و پیمانکار پروژه را رها کرد. پروژه برای چندین سال بلاتکلیف بود. چندسالی که گذشت، گود ناایمن شد و نیاز به مقاوم‌سازی پیدا کرد. حتی شهرداری بخشی از خاک‌های حاصل از یکی دیگر از پروژه‌های ساختمانی خود را هم در محل گود تخلیه کرد.

 

قرارداد اجاره همچنان پابرجا بود؟

قرارداد به نوعی بلاتکلیف مانده بود. با توجه به عدم تخصیص بودجه در شهرداری، عملا توافق قبلی در بن‌بست قرار داشت و محل هم در اختیار شهرداری و پیمانکار بود. دکتر نجمی، معاون قبلی اداری مالی دانشگاه به دنبال حل‌وفصل این موضوع بود. من هم وقتی از آذر ۹۷ این مسئولیت را به عهده گرفتم، با جدیت پیگیر موضوع شدم. و یکی از اولویت‌های اصلی کاری من شد. خوشبختانه جناب مهندس بهاری، یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه که قصد کمک به دانشگاه را داشت، ابراز علاقه کرد و برای اجرای این پروژه پا پیش گذاشت.

 

طرح پروژه فعلی پارکینگ به چه شکل است؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

ما با همراهی مهندس بهاری یک طرح برای این پروژه آماده کردیم. در واقع یک سال و پنج ماه است که روی آن کار می‌کنیم. به جای پارکینگ با ظرفیت پانصد خودرو قرار شد یک پارکینگ پنج طبقه با ظرفیت هزار خودرو ساخته شود. پارکینگ هوشمند خواهد بود و برخلاف طرح قبلی ورودی و خروجی مجزایی هم دارد. فاصله‌اش هم تا میدان تیموری از طرح قبلی بیشتر شده است. پنج طبقه پارکینگ زیر سطح زمین است و یک طبقه هم که روی زمین قرار دارد، قسمتی از آن واحدهای تجاری‌ست و قسمتی هم فضای تردد و سبز بین دانشکده‌های مدیریت و اقتصاد و ساختمان جدید دانشکده مکانیک. واحدهای تجاری بر میدان تیموری واقع می‌شوند. یک سر در ورودی هم برای دانشگاه در آن محوطه درنظر گرفته شده که ورود و خروج شمال دانشگاه از آن صورت می‌گیرد.

 

 

موافقت شهرداری را برای اجرای پروژه چطور کسب کردید؟

لازمه اجرای این پروژه این بود که تکلیف تفاهم‌نامه قبلی را با شهرداری منطقه دو روشن کنیم. با همراهی شهردار منطقه ۲ موافقت‌نامه جدیدی بین دانشگاه و شهرداری منعقد شد. البته شهرداری منطقه دو اجرای موافقت‌نامه جدید و طرح را منوط به تصویب شهردار تهران کرد و شهردار تهران نیز تأیید طرح را مشروط به تصمیم کمیسیون ماده پنج. مسیر دشواری بود و ما تقریبا از شهریور ۹۸ درگیر کمیسیون ماده پنج بودیم و نهایتا در فروردین ۹۹ به نتیجه رسیدیم و کمیسیون ماده پنج با پروژه موافقت کرده است. البته قبل از تأیید کمیسیون ماده پنج به دلیل نگرانی‌هایی که برای ایمنی گود داشتیم، پروژه ایمن‌سازی آن را شروع کردیم.

 

پیشرفت پروژه چطور بوده است؟

عملیات عمرانی عملا از آذر ۹۷ شروع شد. گودبرداری و مقاوم‌سازی برای پنج طبقه انجام شده است. تقریبا ۹۰ درصد بتون فونداسیون ریخته شده، سقف طبقه یک ۸۰ درصد اجرا شده، سقف طبقه دوم نیز ۵۰ درصد.

 

قرارداد دانشگاه با مهندس بهاری چگونه است؟ هزینه پروژه به طور کامل از طرف او پرداخت می‌شود؟ تا چه مدت بهره‌برداری از پارکینگ در اختیار اوست؟

هزینه اجرای پروژه را مهندس بهاری تأمین می‌کند و قرار است در یک دوره سی‌ساله آنجا در اختیارش باشد تا سرمایه‌اش بازگردد. البته در این طرح سرمایه‌گذار سود چندانی نمی‌کند و حداکثر اصل پولش با احتساب تورم جبران می‌شود، چون واحدهای اجاری پروژه زیاد نیست و طرح‌های پارکینگ هم بازگشت سرمایه چندانی ندارد. همچنین در این محله در یک‌سری از اوقات سال و ساعت‌های روز تقاضای زیادی هم برای پارکینگ وجود ندارد. در واقع این پروژه برای سرمایه‌گذار زیاد جذاب نیست و مهندس بهاری هم برای کمک به دانشگاه پیش آمده است. همچنین در همین دوره سی‌ساله هم بخشی از درآمد پارکینگ به دانشگاه اختصاص پیدا می‌کند.

 

آن سردری که در طبقه همکف پارکینگ به آن اشاره کردید، بعدا سردر ورودی شمالی دانشگاه خواهد بود؟

اگر ما بتوانیم تکلیف کوچه قاسمی را مشخص کنیم، می‌تواند در ورودی و خروجی دانشگاه باشد و در فعلی انرژی برداشته شود. در حال حاضر هم در آن محدوده حدود چهل هزار متر مربعی هفت ساختمان مهم دانشگاه استقرار دارد؛ دانشکده مدیریت و اقتصاد و دانشکده انرژی که مشغول به کار هستند، ساختمان جدید دانشکده مکانیک و ساختمان کلاس‌ها هم به زودی افتتاح می‌شوند، دانشکده مواد نیز در حال ساخت است. اگر کوچه گلستان هم به آن متصل شود، استخر و مجموعه تربیت‌بدنی و واحدهای مرکز رشد و پارک علم‌وفناوری هم اضافه می‌شود و در مجموع یک مساحت ۴ هکتاری به پردیس اصلی دانشگاه که فعلا ۱۴ هکتار است، افزوده شده و مساحت پردیس دانشگاه را به ۱۸ هکتار می‌رساند.

 

پیش‌بینی‌تان از مدت زمان اجرای پروژه چطور است؟

قرارداد ما با پیمانکار دو سال است. روز ‍۱۵ اردیبهشت، کمیسیون ماده پنچ ساعت ده صبح رأیش را صادر کرد و ما ساعت دوازده ظهر قرارداد را در دانشگاه امضا کردیم. طبق قرارداد مدت زمان ساخت پروژه دو سال در نظر گرفته شده است. البته با سرعتی که پیمانکار الآن مشغول کار است، اگر اختلالی پیش نیاید، به نظر می‌رسد ظرف یک‌سال بخش پارکینگ پروژه آماده ‌شود.

 

بعد از بهره‌برداری از این پروژه ورود و خروج اتومبیل به دانشگاه محدود می‌شود؟

بله؛ قصد ما این است که بعد از افتتاح پارکینگ فقط سه گروه خودرو در دانشگاه رفت‌وآمد داشته باشد؛ یک‌سری اتومبیل‌هایی که برای خود دانشگاه است، مثل اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها و …، یک‌سری برای معدود افرادی که محدودیت حرکتی و مشکل تردد دارند و حضورشان در دانشگاه موجه است، یک‌سری هم اتومبیل‌های خدماتی مثل آمبولانس و خودروهای خدماتی که به واحدهای داخل دانشگاه (از قبیل سلف، رستوران و پست) رفت و آمد دارند. جز این سه گروه تلاش می‌کنیم که ورود و خروج به دانشگاه را به حداقل برسانیم و به امید خدا صفر کنیم. البته باید در طول زمان ببینیم که چطور این موضوع را می‌توانیم پیش ببریم. اکنون در حالت عادی روزانه بین سیصد تا پانصد ماشین در دانشگاه پارک می‌شود. حتی اگر تمام این ماشین‌ها به پارکینگ منتقل شوند، نصف فضا را اشغال می‌کند. اگر دانشجویان ما هم چهارصد پانصد ماشین در طول روز در کوچه‌های اطراف دانشگاه پارک کنند، باز هم ظرفیت پارکینگ برایشان کافی‌ست. البته سایر مردم هم می‌توانند از فضای پارکینگ استفاده کنند.

 

در استفاده از پارکینگ تفاوتی بین افراد نخواهد بود؟

خیر، دانشگاه تفاوتی قائل نمی‌شود. البته خود سرمایه‌گذار مثل هر پارکینگ دیگری ممکن است مواردی را در نظر بگیرد و مثلا برای استفاده مکرر و روزانه تخفیف‌هایی بدهد.

 

دکتر فاطمی، معاون اداری مالی دانشگاه

 

کمی هم درباره سایر پروژه‌های عمرانی دانشگاه صحبت کنیم. وضعیت پیشرفت‌شان چگونه است؟

در ساختمان‌های کلاس‌ها و دانشکده مکانیک پیمانکارهای مختلف روی سیستم سرمایش و گرمایش و نصب میز و صندلی‌ها کار می‌کند. البته به‌واسطه شیوع کرونا از پانزدهم اسفند تا انتهای فروردین، کارگاه‌های ساخت تجهیزات تعطیل بود و مقداری در اجرای تعهدهایشان نسبت به ما عقب افتادند. قرار قبلی این‌طور بود که در انتهای فروردین ساختمان کلاس‌ها آماده شود و کم‌کم همکاران منتقل شوند و در انتهای خرداد یا تیر هم ساختمان مکانیک به بهره‌برداری برسد. هر دو ساختمان در حال حاضر از پیمانکار ساخت‌وساز تحویل گرفته شده اما پیمانکارهای جانبی مشغول کار هستند. امیدواریم حتما قبل از ترم آینده هر دو ساختمان به بهره‌برداری برسند. قصد ما این بود که در نیمه دوم ترم جاری تعدادی از کلاس‌ها را به صورت آزمایشی به ساختمان جدید آموزش منتقل کنیم اما این امکان از دست رفت. البته انتقال همکاران آموزش به آنجا منوط به انتقال بایگانی‌ست که زمان زیادی می‌برد. کارهای با‌قی‌مانده برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است ولی به‌دلیل محدودیت‌های بودجه مشکلاتی داریم؛ مثلا هر دو ساختمان آمفی‌تئاتر دارند، در ساختمان کلاس‌ها فضایی صدنفره برای برگزاری جلسات دفاع تحصیلات تکمیلی و در ساختمان مکانیک فضایی حدودا سیصدنفره. برای تجهیز این دو آمفی‌تئاتر دنبال بانیان خیر هستیم تا کارشان به اتمام برسد.

سرعت پیشرفت پروژه ساختمان جدید دانشکده مواد خیلی کمتر از چیزی‌ست که ما می‌خواهیم و دلیلش هم محدودیت بودجه است. پارسال عید با توجه به بارش‌های شدید نگران ایمنی گود بودیم. اما الآن گود آن تا ۹۵ درصد ایمن شده است. دنبال جذب منابع از خیرین هستیم اما به دلیل اوضاع نامساعد اقتصادی کشور برای آنها هم سخت است.

پروژه هوافضا با کمک‌های معاونت علمی ریاست‌جمهوری سرعت خوبی گرفته است. چهار طبقه بالایی آن، ستاد معاونت پژوهشی و پارک علم‌وفناوری خواهد بود، یک طبقه مرکز فناوری فضایی و چهار طبقه به علاوه دو طبقه زیرزمین هم دانشکده هوافضا می‌شود. البته در بخشی از طبقه منفی دو هم فضایی برای آزمایشگاه مرکزی در نظر گرفته شده که از ساختمان فعلی که مقاومت لازم را ندارد، منتقل شود. امیدواریم با همین سرعت پیشرفت اولین بهره‌برداری‌های آن ساختمان تا آخر امسال رخ دهد. در حالت خوشبینانه بهار سال ۱۴۰۱ هم پروژه به طور کامل آماده می‌شود.

پروژه دانشکده عمران نیز عملا سرعت پیشرفتش خیلی کمتر از حد انتظار است. هزینه‌های آن پروژه را یکی از خیرین تأمین کرده و وضعیت اقتصادی کشور بر توان تامین مالی او و سرعت پیشرفت آن تأثیر منفی گذاشته است.

شاید بپسندید مطالب بیشتر از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.