تقسیم کیک ۳

در مطلب قبلی به‌طور خلاصه به سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه استارتاپ اشاره شد. به طور کلی اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری و انتفال سهام را محدود به نقل و انتقال پول در ازای سهام بدانیم، می‌توان دو نوع تزریق سرمایه برای استارتاپ‌ها در نظر گرفت (البته انواع سرمایه‌گذاری بیش از این دو نوع است). نوع اول جذب سرمایه، افزایش سرمایه استارتاپ است و نوع دوم، خرید سهام سهام‌داران. در نوع اول ابتدا به کمک روش‌های ارزش‌گذاری، ارزش شرکت تعیین می‌شود. فرض کنید که ارزش شرکت قبل از تزریق سرمایه در مرحله seed ۱میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان برآورده شده باشد (تمامی اعداد نزدیک به میانگین ایران است) و سرمایه‌گذار خطرپذیر قصد دارد ۳۰۰میلیون تومان در این شرکت برای مدت ۱۲ماه سرمایه‌گذاری کند. این ارزش را Pre-money Valuation (ارزش‌گذاری پیش از جذب سرمایه) می‌نامیم. با افزایش سرمایه، ارزش شرکت به ۱میلیارد و ۵۰۰میلیون می‌رسد که به آن Post-money Valuation (ارزش‌گذاری پس از جذب سرمایه) اطلاق می‌شود. شرکت بابت تزریق سرمایه، ۲۰درصد (۳۰۰ از ۳۰۰+۱۲۰۰=۱۵۰۰) از سهام خود را به سرمایه‌گذار واگذار می‌کند. نمونه این نوع سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری شرکت naspres آفریقای جنوبی در شرکت Tencent (دومین شرکت با ارزش آسیا) در سال ۲۰۰۱ است که در ازای ۳۲میلیون دلار افزایش سرمایه ۴۶.۵درصد از سهام شرکت را جذب کرد.

در نوع دوم سرمایه‌گذاری پس از مشخص شدن ارزش استارت‌آپ، سرمایه‌گذار پول را به سهام‌داران فعلی (به جای واریز به حساب استارتاپ) می‌دهد و در ازای کاهش سرمایه سهام‌داران، سهم سرمایه‌گذار جدید افزایش پیدا می‌کند. برای مثال فرض کنیم ارزش استارتاپ ۱میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان است و سرمایه‌گذار قصد تزریق سرمایه ۳۰۰ میلیون تومانی را به صورت خرید سهام دارد. در این حالت ۲۵درصد از سهام (۳۰۰ از ۱۲۰۰) به سرمایه‌گذار جدید تعلق می‌گیرد. این نوع سرمایه‌گذاری معمولا در راند‌های بالای سرمایه‌گذاری صورت می‌پذیرد. برای مثال سرمایه‌گذاری ۱میلیارد و ۳۰۰میلیون دلاری سافت بانک ژاپن به ازای دریافت ۱۵درصد سهام استارتاپ اوبر در اکتبر ۲۰۱۷ یک نمونه از این نوع سرمایه‌گذاری است. در ایران نیز این نوع سرمایه‌گذاری روند افزایشی دارد.

سرمایه‌گذاری نوع اول معمولا در راند‌های اولیه نیاز تیم به سرمایه صورت می‌گیرد و نوع دوم بیشتر در راند‌های نهایی سرمایه‌گذاری دیده می‌شود. گرچه معمولا پیشنهاد می‌شود که بهتر است سهام‌داران استارت‌آپ بیشتر به جذب سرمایه برای استارتاپ خود فکر کنند.

توسط علیرضا محمودزاده

شاید بپسندید مطالب بیشتر از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.